Thorvald Kai Rich blev født d. 8-1-1910
i København.
Kai Rich døde d. 5-4-1981 i
København.
Forældrene var Fabrikant Einar Rich og
Johanna Messerschmidt.
Kai Rich blev gift med Vibeke
Helweg-Larsen d. 31-8-1942 i Viborg.
Uddrag af Kai Richs selvbibliografi i bogen ”Sådan Tegner vi” København 1945:
Som dreng var jeg bange for at tegne. Da jeg var femten år, spurgte min Far, om
jeg vilde på malerskole. »Kunstner«? Nej, det turde jeg ikke blive. Der var ikke
nok, der masede sig på indefra. Jeg vilde være forretningsmand. I 1927 blev jeg,
som kontorelev i et Kina og Japan vareengrosfirma i Tyskland, sendt til
fotografen. Samme fotograf manglede komplet sansen for at opstille et Motiv.
Kritikken vågnede, initiativet begyndte, og jeg fik ansvaret for, at en japansk
vase eller en kinesisk
statue
blev vist fra sin mest dekorative side. Det åbnede øjet for kompositionen og den
enkelte detaljes
betydning.
Fire år senere, som marinesoldat, kom de første tegninger i form af
revydekorationer til Roklubben »Kvik«. At jeg havde så megen fantasi, var jeg
selv mest forbløffet over. Nu ved jeg, at fantasien kommer med opgaverne;
dengang troede jeg, at nu kunne jeg ikke finde på mere nyt, at jeg havde tegnet
mig ud. Der var alle stilarter, naturalistisk, kubistisk, stilistisk og
humoristisk uden hæmninger. Jeg var mange gange ved at skrive til Storm P. for
at spørge, om han ikke havde brug for en lærling, men i stedet købte jeg et sæt
tøj og blev repræsentant i Bonevox.
En
annonce: »Bygningstegner kendt med reklametegning« fik mig alligevel til at
tage chancen. Da jeg havde været »Skriver« på et arkitektkontor, vidste jeg jo,
hvordan tegningerne »skulde se ud«. Jeg blev hængende i fem år. Gummigulve og
reklamemåtter. Samtidig blev jeg »fast tegner« ved »Nørrebrobladet«. Mine første
avistegninger, en skitse fra bydelen, en vittighedstegning og en reklametegning
for den fyrstelige gage af fem kroner pr. uge. Det var tyve til fem og tyve
kroner om måneden i lommepenge til de et hundrede og fem og tyve som en Slags
»Arkitekt« — Navnet på tryk. Så kunne man klare sig helt og gå på Købmandsskole.
Nu
blev skitsebogen en tvingende nødvendighed og lidt efter lidt min kæreste
hobby. Skrift lærte jeg efter aviser og telefonbøger. Først havde jeg ikke råd,
senere ikke tid til at gå på tegneskole. Den praktiske indstilling gjorde sig
gældende. Reklamen i sin brogede mangfoldighed: Etiketter, Brochurer,
Butiksfacader, Brevpapir, Udstillingsgenstande o. s. v. kom til at præge
produktionen og førte til en selvstændig tegnestue.
Så
kom krigen. Den Sommer var en måneds omsætning på halvtreds kroner, en anden på
et hundrede og fem og tyve.
Skitsebøgerne havde aldrig været vist i »Kollektionen«. Nu kom de frem,
forlagene blev besøgt. Ganske vist kun tre omslag det første år, men så
pludselig fem og tyve, og næste år endnu flere. Ganske langsomt »bare« tegner
lige så meget som reklametegner, og det første er nu det bedste.
Og
igen mærkedes tiden, papirrestriktionerne. Der må findes på noget nyt. Foruden
illustrationsopgaverne og »industrial-designing« laves Modelbøger og Trælegetøj.
Hjulet er drejet en omgang. Det, der interesserede drengen, dukke-teatre af
Skotøjsæsker, »Lommefilm« af Notesblokke o. s. v., er omsat i bogform, og
drengen sludrer med drenge. Der pusles med en børnebog, hvor Peters lille Kat
går på Versefødder. Stadig mættes skitsebogen, og der tegnes model. |