Thomas Iversen blev uddannet som litograf, men kom til at arbejde
som en meget produktiv tegner og illustrator. Han var som plakat-, reklame- og
annoncetegner én af de tidligste medarbejdere ved det nystartede Sylvester Hvids
Reklamebureau i 1912 og betragtedes som den første reklametegner, der tog
plakatmediet til sig. I 1910-11 havde han ugentlige tegninger i Politikens
Søndagstillæg og tegnede i sin produktive periode bl.a.
for middagsavisen Forposten, satirebladene Klods Hans og Ravnen,
ugebladene Børnebladet og Familie-Journalen.
I
1913 tegnede han talrige samlemærker for Andreasen & Lachmann.
Hans plakater og samlemærker var inspireret af den nye billedforenkling, som
opstod som reaktion på Art Nouveau-stilen. Et tydeligt eksempel på dette er
plakaten og postkortet fra automobiludstillingen i Tivoli 1907.
Han
var ikke speciel produktiv, når det gjaldt postkort; men det, han tegnede, var
en nydelse at se på. Det er nok også, for de fleste, ukendt, at han tegnede de
usignerede humørkort, der er vist i 3. række.
Der findes næsten ingen biografiske
oplysninger om Thomas Iversen, og de fleste oplysninger stammer fra kilderne:
Lars Dybdal: Den danske Plakat,
Henrik Selsøe Sørensen, Claus Boie,
Gorm Christensen: Fra Billedhilsen til Postkort.
NB:
Jeg har set en del nissekort hos flere
postkortsamlere, som man mener er "Iversens Nisser" pga. signaturen, som er
meget lig Thomas Iversens signatur: men dette er ikke korrekt, da det er en
svensker ved navn Theodor Johansson.
IKKE Thomas Iversen - MEN Theodor
Johansson