Hans Christian Madsen

1872-1939

ved
Per Sørensen

Hans Christian Madsen blev født d. 10-8-1872.

Hans Christian Madsen døde d. 4-12-1939.

Tegneren H. C. M. stammede fra en familie, der har bragt flere kunstneriske begavelser, der er omtalt i dansk kunsthistorie. Hans onkel var dyremaleren A. P. Madsen, og hans fætter var kunsthistorikeren, Museumsdirektør Karl Madsen. Selv gik han den sædvanlige, kunstneriske vej gennem malerlære og Teknisk Skole, hvor konstruktionstegning og perspektiv var hans specialer. Omkring 1889-90 forelå der nogle akademisk udformede tegninger; men det er uvist, om han har deltaget i egentlig akademi-uddannelse. Men han har været dekorationsmaler på Carl Lunds atelier. Senere blev han tegnelærer ved Kjær og Lyngbyes skole.

Allerede meget tidligt arbejdede H. C. M. med dekupørtegninger (1902-04) og tegnede kaligrafiske udkast samt julekort (1908 ff.). Da Dansk Kunstindustri begyndte at udgive sine dukkemøbler, tegnede han den kendte rokoko-stue med møbler i samme stil. Alt dette ligger før 1. Verdenskrig. Men fra 1914 begyndte arbejdet hos Carl Aller, hvor det fortsattes, til H. C. M. døde i 1939.

Ind imellem tegnede H. C. M. til forskellige forlag:

Johs. Brorsons Forlag, Strandberg, Alfred Jacobsen, Cato, Gyldendal og Vincents. Et lille hefte med julesange og salmer og egne tekstbidrag udkom i 1914-15. I de store børnejulehefter: Børnenes Julegave (Alfr. Jacobsen Chr. Erichsen) og Børnenes Juleroser (Bojesen og Gyldendal) har han illustreret en mængde stof. Især disse hefters udklipsark og bilag.

I Familie-Journalen var hans speciale absolut hans modelkartons, dukketeatrene og løvsavsarbejderne. Derudover tegnede han både forsider og vignetter. Nogle af de tidligere tekster stammer fra hans egen pen: bl.a. ekstemporalspillet til Rødhætte. Hans sidste, store arbejde var modelkartonen "Roskilde Domkirke", der udkom i 6 ark og grundplan i 1939.

Hans tekniske arbejdsform var helt utrolig. Alt var tegnebords-arbejde. H. C. M. fik adskillige gange tilbudt rejser til de større opgaver, men afslog, det var ikke nødvendigt. Svenske slotte - danske herregårde og kirker, norske stavkirker blev tegnet med et par fotos som rettesnor og kunne så fremstå færdiglavet som modeller, nøjagtige indtil de mindste enkeltheder. Netop med denne nøjagtighed, på alle mål for øje, måtte det være irriterende med det dårlige papir i bladet. Det fugtige klister kunne mange gange strække papiret for meget. Af denne grund indførte Familie-Journalen de kendte kartontrykte indlæg med H. C. M. s tegninger. Arbejdet med tegninger foregik altid i hjemmet. Kun ved de redaktionelle torsdagsmøder var H. C. M. på bladet. Derfor var der ikke nogen egentlig kontakt mellem de forskellige tegnere.

En stor del af de biografiske oplysninger på denne side er skrevet i februar 1961 af E. K. Johansson, der var redaktør af dukketeaterbladet "Suffløren".

 

 

 

 

 

Forskellige eksempler på signaturer
 

Alex Vincents Kunstforlag

No. 1

Postkort dateret 1914

Tilhører Per Sørensen

Alex Vincents Kunstforlag

No. 2

Postkort

Tilhører Per Sørensen

Alex Vincents Kunstforlag

No. 3

Postkort dateret 1915

Tilhører Per Sørensen

Alex Vincents Kunstforlag

No. 4

Postkort

Tilhører Per Sørensen

Alex Vincents Kunstforlag

No. 5

Postkort

Tilhører Per Sørensen

Postkort

Tilhører Per Sørensen

Postkort

Tilhører Per Sørensen

Postkort

Tilhører Per Sørensen

Julen 1922

Tilhører Per Sørensen

Julen 1925

Tilhører Per Sørensen

Sendt 1909

Tilhører Per Sørensen

Julen 1908

Tilhører Per Sørensen

Dateret og sendt 1917

Tilhører Per Sørensen

Johs. Brorsens Kunstforlag

Postkort sendt 1920

Tilhører Per Sørensen

Sendt 1917

Tilhører Per Sørensen

Sendt 1925

Tilhører Per Sørensen

   

Stenders Forlag

Sendt 22-12-1916

Tilhører Per Sørensen

Stenders Forlag

Sendt 1912

Tilhører Per Sørensen

   

 

      © Per Sørensen | 6000 Kolding | piaper@stofanet.dk 

Nissegalleri